"Enamorado soy de una estatua
sorda y muda
que ni tiembla ni se mueve
y nunca tendrá piedad de mi"
Matino i condueixo
fins l'hospital, hi duc a l'àvia, que té una visita concertada amb el traumatòleg
per tal de lliurar-li uns braços vells que li fan mal i que ja no funcionen
així com el manteniment d'una llar i d'un marit incontinent i ranci voldrien. Condueixo
sense veure la carretera perquè condueixo pensant-te. Pensar-te em fa recordar
el mar quiet d'un vespre calent i la teva saliva dins la boca, i després l'illa
japonesa d'aquella pel·lícula de dijous a la nit, i després la mort al jardí de
la xaman tota voltada de velles i rectes amistats que li cantussaven salms i la
feien ballar fins ben bé perdre l'últim alè. Dins la sala d'espera blanca i austera
em pregunto com de diferent deu ser veure's encerclat per la mort en l'habitació
d'un hospital. Una tieta lenta i dolça va morir-s'hi amb la carn adherida als
llençols, i anava assenyalant els peus del llit tot alçant un dit groc i
escabrós i preguntava als familiars que la vetllaven qui era aquell xiquet
vestit de blanc que havia vingut: ningú sabia què respondre-li, tots els ulls
solcaven un buit aterridor. Ara l'àvia somriu, i saluda generosa a una pacient
que s'espera com nosaltres, però, de seguida, en girar-li l'esquena, les
arrugues dels bigotis se li amarguen i abaixa la veu i diu: aquesta puta porca segur
que ens passarà al davant a la consulta del traumatòleg. Així l'àvia va
fonent-se fervorosa amb les tasques que ens ocupen; jo m'endormisco sobre la
cadira de fusta de la sala d'espera, plena de ganes de desentendre'm. Veig els
peuets de l'àvia petits i deformats que pengen al buit, i la sento com juga amb
la medalleta d'or de la verge Maria entre els dits i sospira al Senyor tot
mirant-se el rellotge de polsera. Una infermera passa, i ens ensenya un grapat
de metxes rosses i pinta ungles llampants, i arrossega uns esclops bruts
passadís avall tot consultant la pantalla del seu mòbil i trastejant impúdicament
un xiclet dins la boca. Mira aquesta, tu podries ser com ella i ja tindries
diners, m'escomet l'àvia de sobte. Jo dirigeixo a poc a poc els meus ulls des
del cos amorf i destalentat de la infermera fins als ulls de l'àvia, grisos i
entelats. Recordo que fa temps, un company de feina del meu pare va veure's
fulminat per un atac de cor mentre passava consulta, esdeveniment seguit d'uns
dies de coma enfonsats dins un llit blanc. En reincorporar-se a la feina, els
companys excitats l'esperaven i li preguntaven tot esmorzant a la cafeteria de
l'hospital què se somiava quan s'era mort. Fluixet i místic, ell els confessava
que havia passat tots aquells dies meravellosament de viatge per Nuremberg.
L'únic que conec jo de Nuremberg és l'estadi de Nuremberg inaugurat per Hitler
al 1937, i després els judicis de Nuremberg. Penso que el meu pare i els seus
deixebles, i fins i tot la meva pobra àvia, sempre m'han semblat una miqueta afins
al règim.
Les persones
parlen i passen i viuen més enllà del vidre d'una peixera que em tanca només a
mi. L'estat que m'encén gira constantment sobre sí mateix, cus l'esperança amb la
desesperança en cada acte nou. Un jueu supervivent dels camps de concentració
es nega a parlar, diu que és una cosa que no serveix. Un altre jueu que es
dedica a entrevistant-lo li pregunta i doncs, tu per què vas somrient. I jo mateixa
somreia quan el Gerard va fer-me un petó sobre l'espatlla descoberta. El sexe i
les paraules no comencen per demanar a l'altre allò que volem, sinó per deixar
que l'altre ens descobreixi, ens arrenqui d'una profunditat fosca i infinita allò
nou que ens ha d'agradar, ens penetri, ens faci pensar i ens faci. Les temples
em punxaven en creuar plegats la cafeteria de la universitat. Unes persones ens
convidaven a seure. El Gerard s'ho passava molt bé des de feia una estona, les
saludava, se'l veia confiat i alegre. Jo desitjava submergir-me dins una
piscina de fang, i deia hola. Em sembla que aleshores en Nacho em mira
fastiguejat, i pregunta al no-res de l'aire que l'envolta qui sóc jo. Porta una
samarreta ajustada de cotó que simula un frac amb infeliç tinta elàstica que em
captiva. Tots alhora, cadascú amb les pròpies paraules, li expliquem que ell i
jo havíem coincidit una nit fosca de l'ànima, després d'haver begut prou com
per a anunciar un vòmit rosat que l'endemà picotejarien els coloms del barri
del Gerard. Lluito per assegurar que, aquella matinada, en Nacho havia agafat
el meu cap amb les seves dues manasses grasses i nívies i havia unit els
nostres fronts en un exercici de sublimació difícil d'explicar sense llàstimes.
Li parlo del meu canvi d'estudis mèdics a literaris. Fa com que entén la lògica
d'allò que li explico, i em pregunta si jo abans cursava medicina i ara
literatura degut a una desmesurada vocació humanística. Li explico que, sovint,
el desig del pare juga males passades. De seguida es presenten qüestions més
jovials, i es parla de l'Alejandro com d'una presència totèmica i enyorada, i
penso que potser va ser una llàstima no haver-m'hi sentit mai pròxima abans que
marxés a Anglaterra. Es recorda l'Alejandro quan va dir que el xoriço era un
menjar per porcs. El Gerard pregunta a la Hannan què fa la seva mare. La Hannan
li respon que la seva mare està molt bé, que escriu un article evidentment
polític sobre alguna cosa que no recordo, que té una bicicleta nova per
escórrer-se per tot arreu. Començo a intuir una palleta d'emoció dins meu, i aleshores
en Nacho rep una trucada: la seva mare ha mort. Diu que necessita moure's, cau
desplomat a la porta de la cafeteria de la universitat amb els dos ulls molt oberts
i la boca quadrada i desencaixada, tal i com m'imagino que ha de ser un rostre atonyinat
per la realitat. La Hannan, tan contrariada que per moments ha somrigut, el va
recollint per aquí i per allà tan gras com és, i el consola. En Fede aprofita
per afegir la mort del seu avi, a l'Argentina, fa tot just vint-i-quatre hores.
Les temples m'exploten. El cap m'és ple de sorolls que voldria asfixiar. Una
distància freda, de vegades mesquina i de vegades penosa ens congela. Recordo
la mare del Ricard amb els ulls plens de llàgrimes dins l'ascensor mussitant
que el seu pare havia mort massa de pressa; que ningú havia pogut esperar-s'ho.
Jo li formulava preguntes seques sobre les imprevistes circumstàncies del
difunt sense saber com enfilar la fórmula de cortesia que el moment demandava,
i anava comptant els pisos que ens faltaven fins arribar al vuitè. La besàvia
desmemoriada del Ricard, mare del pare mort, ens somriuria al rebedor,
cargolant amb la falda d'un davantal les seves mans ossudes i retornades a la
infància alhora. Recordo l'Emma Vilarasau, la Winnie, dient abans jo resava,
ara ja no, ho confesso! Ara ja no resa perquè la terra i els anys li han cobert
els braços i les mans.
La meva mare
ben pentinada i maquillada era l'últim habitant en abandonar la llar banyada de
sol als matins. Adéu, Teo, deia al nostre lloro Teo. En Teo, enfilat als
barrots d'aquella gàbia que sovint li feia de frontera dolorosa i que era la
seva casa anava cridant adéééu adééééééu, i jo no sé si s'adaptava a un comiat
ritual com un gos de Piaget o si s'atrapava dins aquells sons desesperats per
tal de mantenir el contacte amb la mare fins l'últim moment, i la fe en que
ella no marxés a treballar i s'acostés a la gàbia per obrir-la i deixar-lo
passejar sobre la taula on dinàvem, i el renyés si cagava per gràcil error en
el lloc del pare i li gratés el pit calent de pollastre i li recollís el vòmit
amb el dit índex en senyal de gratitud d'au. Res d'això passava; el so de la
clau tancava definitivament la porta, i en Teo contemplava la mare allunyant-se
enllà de la finestra vora la qual hi tenia la gàbia, amb el seu ull rodó entre
dos barrots. Els seus escarafalls no l'aturaven, a la mare. En el silenci de la
casa buida d'un matí laborable, en Teo passaria les hores abocat a repetir tot
sol les paraules que de nosaltres havia volgut aprendre: hola Teo, adéu Teo,
vine aquí Teo, Teo bonic, etc. i que eren l'única cosa que li quedava,
escampades entre migdiades i cacauets. La meva mare i un oculista em van ajudar
a descobrir que potser sóc una mica hipermetrop. Abans de saber-ho, era com si
en cada fragment discret de temps del qual jo prengués consciència, amb la
mirada fixa en el desenfocament que mica en mica havia anat amarant tots els
llocs i qualsevol lloc, hi percebés una quietud seca i sobtada com un tret, com
un descobriment desagradable.
Com aquella
tarda, al seminari, quan una alumna que no hi era tota es permetia solfejar
sobre la ignorància dels drogoaddictes respecte de les substàncies que
ingereixen. Ningú s'atrevia a mirar-la als ulls, el professor feia com si
preferís consultar un llibre sobre l'escriptura de signes japonesa. Jo sé que
l'alcohol és una cosa molt dolenta, però tot i així en prendré, li explica
dolçament l'Alger. I jo recordo al Marçal sota els efectes de l'LSD, explicant
intensament com una pila de persones fan
malbé les seves vides entregant-les al gloriós viatge de tan sols deu
minuts que proporciona l'heroïna. Afegeixo a la conversa que tots els
adolescents consumidors de haixix coneixen amb escreix com els fabricants del
barri posen sobre una paella escalfada les restes de la marihuana i una
culleradeta de la merda del seu gos. El professor tanca el llibre secament i alça
de pressa els ulls, i em mira. L'alumna encaboriada carrega de nou, i ens escup
que la violència és un fet innat de la vida humana perquè fins i tot en la
concepció guanya l'espermatozou més violent. El professor peta, i diu que en
aquesta sala ningú es farà càrrec de les frustracions sexuals d'aquest pobre
pseudo-científic. Tots aquells que volem seguir habitant el món necessitem
donar una explicació a la nostra concepció? En deixar de mamar, vaig
apropiar-me d'un xumet fins als set anys. Jo deuria ser una nena plena
d'horrors. Des d'ençà que em mossego els dits, i penso com d'important i
difícil ens és llepar-nos els uns als altres. El meu germà va xuclar-se el dit en
la intimitat fins als deu anys; encara avui, alguna nit de tant en tant, el
trobo passejant per la cuina amb un biberó calentó a les mans i el seu cos
d'adolescent heroic.